چشم و هم چشمی

چشم و هم چشمی

چشم و هم چشمی انسان را نسبت به داشته های خود کدر می کند و دنیای پیرامون را بد رنگ می سازد و خودمان اولین قربانیان آن هستیم.

پدیده نابه هنجار چشم و هم چشمی از جمله مواردی است که در میان مردم به خصوص زنان به شکل گسترده وجود دارد و بیشتر افراد گرفتار این ناهنجاری اجتماعی شده اند.

چشم و هم چشمی موجب بی قراری، اضطراب، تنش، افسردگی و فساد اخلاقی در کودکان و نوجوانان می شود در این خانواده ها کودک هدف اصلی زندگی را امکانات مادی می داند و برای کسب امکانات مادی متوسل به بزهکاری می شود.

نا‌ آگاهی، تجمل گرایی، داشتن اعتقادات ضعیف، تبعیت از فرهنگ های غرب بدون شناخت و ارزیابی دقیق از آن فرهنگ، عدم تشخیص نیازهای واقعی خود حاصلی جز چشم و هم چشمی ندارد.

یکی از دلایل دیگری که موجب می شود چشم و هم چشمی در جامعه و در بین افراد شیوع پیدا کند روحیه رقابت ناسالم در جامعه است یعنی افرادی که از حیثیت مادی و معنوی دچار کمبود هستند به دنبال نیازهای غیر واقعی خود می روند. نهادهای خانواده به عنوان نخستین نهاد اجتماعی باید مجهز به اطلاعات تربیتی باشد تا بتواند جلوی بروز چنین معضلاتی را بگیرد.

گفتنی است، به هر حال وقتی در جامعه ای ارزش ها رنگ ببازد و ارزش های مادی جای ارزشهای معنوی را بگیرد افراد برای به دست آوردن جایگاه اجتماعی می کوشند خود را به ابزار روز مجهز سازند آنها می پندارند از این راه سریعتر پیشرفت می کنند و بیشتر دیده می شود یادمان باشد برای رهایی از این معضل بزرگ باید بینش و نگرش و نوع رفتار خود را تغییر دهیم.
هنجارپدیده چشم و هم چشمی از جمله نابهنجاری هایی است که در میان مردم و به خصوص زنان به شکل گسترده وجود دارد و هر زنی دست کم در موردی یا زمانی گرفتار این نابهنجاری اجتماعی شده و از مولفه های اساسی آن می توان به تظاهر، رقابت، احساس خودکم بینی و ارضای آن به اشکال مادی و ظاهری اشاره کرد. این افراد می کوشند چیزهایی را تهیه کنند و نمایش دهند که در چشم دیگران بسیار زیبا باشد. آنها فکر می کنند به این ترتیب می توانند برتری خود را به رخ دیگران بکشند.

می توان دلایل وقوع این پدیده را در برخی از موارد بیانگر نوعی نیاز به جلب توجه و تایید شدن از سوی افراد دیگر دانست. چشم و هم چشمی ارتباط مستقیم با میزان پذیرفته شدن افراد از سوی خود آنها دارد بدین مفهوم که هرچه افراد وضعیت ظاهری، توانایی های فردی و مالی خود را همان گونه که هست، قبول داشته باشند کمتر به چشم و هم چشمی با اطرافیان خود مبادرت می ورزند.

به هر حال وقتی در یک جامعه ارزش ها تغییر پیدا کنند و داشته های مادی جای ارزش های معنوی را می گیرند. افراد برای به دست آوردن جایگاه اجتماعی می کوشند خود را به ابزار روز مجهز سازند، آنها می پندارند که داشتن این ابزار موجب می شود سریعتر پیشرفت کنند و بیشتر دیده شوند. اگر رسانه های صوتی، تصویری و نوشتاری جامعه مفاهیم عمیقتر و ارزشمندتری را مورد توجه قرار دهند، مخاطبان نیز به همان اندازه می کوشند به لایه های عمیقتری از زندگی توجه کنند اما وقتی همه چیز در سطح باقی می ماند نباید توقع داشت که فرزندان ما بازیچه این داستان نشوند. به تبلیغات تلویزیونی نگاه کنید و ببینید آیا مروج چشم و هم چشمی نیستند؟

با یکی از بازاریان شهر انابد در مورد این مسئله صحبتی داشتیم . وی اظهار داشت امروزه اکثریت مشریانش بر اساس چشم و همچشمی خرید می کنند . به خصوص در شهری مانند انابد چون اکثرا یکدیگر را می شناسند این موضوع رواج بیشتری دارد.

نهاد خانواده به عنوان نخستین نهاد اجتماعی باید مجهز به اطلاعات تربیتی باشد تا بتواند در مقابل این نوع پدیده ها یک رفتار منطقی و عقلانی را به کار گیرد.

به هر حال در این میان مسوولان والبته با همکاری مردم باید فضای جامعه را از رقابت های ناسالم سطحی و مادی خارج کنند و شاخص های موفقیت را با تمام شخصیت ها و عوامل موجود در جامعه از طریق رسانه های جمعی و ابزارهای تبلیغی در جامعه رواج دهند تا آحاد جامعه بویژه نسل جوان ارزش را در مسایل سطحی نبینند و درگیر چشم و هم چشمی، تجمل پرستی و رقابت های ناسالم نشوند.
تنظیم : سید مصطفی موسوی

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

این رسانه به صورت رسمی از سال 1392 با نام آرمان انابد کار خود را آغاز کرد و اکنون می کوشد ادامه کارش را به صورت اخبار مثبت و امید بخش ومعرفی منطقه

آخرین مطلب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات