اگـر خـواسته باشیم فـضای قبل از ثبت نام کاندیـداهای مـجلس شورای اسلامی در شهرستانهای کاشمر و بردسکن را رصد کنیم به چند نکته حایز اهمیت می رسیم. تعدد کاندیداها در این دوره تا به اینجا نشان می دهد که در این سری نسبت به دوره قبلی، بیشتر و بیشتر شده است، و افرادی با گرایش ها و سلایق مختلف سیاسی احساس تکلیف کرده اند و جالب تر از همه آن این است که همه به نوعی خود را در خانه سبز ملت می بینند.
تمرکز بر روی شبکه های اجتماعی مخصوصا فضای “تلگرام” باعث شده است که کاندیداها قبل از ورود به انتخابات، خود را در گروه های مختلف این شبکه اجتماعی، خود را محک زده و در خصوص اقبال و یا عدم اقبال در این زمــینه توســط جبـــهه مردمـــی دارای تــلگــرام، رصـــد کنـــند.
شبکه اجتماعی مجازی”تلگرام” که به عنوان یکی از قدرتمند ترین شبکه های اجتماعی قابل استفاده برای گوشی های اندروید می باشد، تا حدودی توانسته رسانه های اینترنتی و بیشتر رسانه های مکتوب شهرستانهای کاشمر و بردسکن را از لحاظ رجوع مخاطب به این رسانه ها با چالش جدی مواجه سازد. رسانه های ترشیز بزرگ به دلیل اینکه تابحال قائم به شخص بوده و می توان گفت شورایی و یا گروهی تابحال عمل نکرده اند، خروجی مناسب و تاثیرگذاری را نیز نتوانسته اند تابحال به مخاطبانشان اهدا کنند، مگر در شرایطی که مجموع رسانه ها با هم یکدست شده و در قالب یک موضوع واحد بدان پرداخته که نتایج اثربخشی را نیز گذاشته است.البته این بدان معنا نیست که رسانه های ما در فضای مسایل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، ورزشی و… تاثیرگذار نیستند، اما با این ظرفیت عظیم مخاطب در این منطقه بایستی حوزه تاثیرگذاری فراتر باشد که فی الحال در این رسانه ها احساس نمی شود.حال فضایی به نام تلگرام به وجود آمده که با طرح یک موضوع در یکی از گروه ها، افراد مختلفی راجع به آن نظر می دهند، تحلیل می کنند، آمار ارائه می دهند، کارشناس مربوطه وارد می شود نظر خود را ارائه می دهد و در پایان نیز اعضا در آن گروه به نتیجه گیری هایی که مد نظرشان است می رسند و می توان گفت یک میزگرد خبری تخصصی گرفته می شود و از یک خبر فردی که مطرح می شود، یک تحلیل و داده گروهی به جامعه واریز می شود و یا روی شنیده هایی که در شهر میپیچد بحث و تبادل نظر می کنند و یا برروی مشکلات شهری، عمرانی، توسعه ای شهرستان افراد نظرات خود را با کمترین ملاک های فیلترینگ ارائه می دهند و همین باعث شده که ضریب نفوذ رسانه های اینترنتی و یا مکتوب در بین مردم کاهش یابد.قبلا بدین صورت بود که خبری در یک رسانه نقل می شد و بعد از آن گفت و شنود های محفلی بر سر آن اتفاق می افتاد، اما حال یک خبر داغ در یکی از گروه های شبکه های مجازی طرح می شود و در همان جا نیز گفت و شنود ها انجام می شود و صبح روز بایستی ببینیم ایا این خبر در رسانه های اینترنتی خواهد بود یا نخواهد بود.لپ کلام نگارنده این است که رسانه ها مرجعیت خبری خود را تا حدودی در بین جامعه از دست داده اند و این اتفاق هم خروجی مثبتی در برداشته و هم خروجی منفی.
یکی از محاسن این اتفاق این است که قدرت تحلیل مردم با فراوانی اخباری که در حوزه های مختلفی که در این شبکه اجتماعی(تلگرام) ارائه می شود افزایش می یابد و همچنین مطالبه مردمی نیز بر روی یک مسئله بالا می رود و افراد، بیشتر در جریان مسایل مختلف چه در حوزه های محلی و چه حوزه های ملی و منطقه ای قرار می گیرند.
یکی دیگر از این تحولات این است که این شبکه های اجتماعی چه در تلگرام و چه در دیگر شبکه هایی همچون واتساپ، لاین، اینستاگرام و … توانسته مرزهای قانونی، عرفی، و بعضاً اخلاقی را در نوردد.مسئله ای که رسانه های محلی(سایبری و مکتوب) قادر به عبور از این مرز های تعیین شده توسط دستگاه های زیربط نیستند و همین باعث شده که این شبکه های اجتماعی مزیت نسبی برای خود ساخته و گوی سبقت را از بقیه بربایند.
از دیگر تحولات این دوره انتخابات این است که ریز ترین حوادث و اتفاقات و اخبار انتخاباتی ظرف کمترین مدت، به قشر زیادی از دورترین نقطه بردسکن تا دورترین نقطه کاشمر مخابره می شود و این باعث آگاهی بخشی به توده جامعه ی شود و اثرات مطلوبی را بجای می گذارد.
اما از این سو نیز این شبکه ها در فضای انتخابات نیز می توانند به تخریب های سازماندهی شده علیه کاندیدایی که توسط بیشتر اردوگاه رقبا مدون می شود دامن بزنند و انتشار یک خبر و یا یک عکس در این فضا که با اصل حقیقت شاید خیلی تناسبی نداشته باشد می تواند به دورترین منطقه ارسال شود.
دیدگاه همشهریان(۲)
علی
۰۹ بهمن ۹۴ ، ۱۱:۱۸
ناشناس
۰۵ بهمن ۹۴ ، ۱۳:۲۸